
 

 1
80 Pine Street |  NY, NY |  10005-1702 |  Phone: 212.701.3000 |  Fax: 212.269. 5420 |  Cahill.com 

Second Circuit Holds Financial Firms’ Claim for “Hot News” Misappropriation 
Preempted By Federal Copyright Law 

 
On June 20, 2011, the Second Circuit in Barclays Capital Inc.  v. theflyonthewall.com, Inc.,1 ruled that 

plaintiff financial firms’ claim against an online news aggregator for “hot news” misappropriation under New 
York law was preempted by federal copyright law.2 In reversing the District Court for the Southern District of 
New York’s holding that the aggregator had committed “hot news” misappropriation by early morning reporting 
of that day’s stock recommendations, the panel made a key distinction between makers and breakers of news:  

 
“[A] Firm’s ability to make news—by issuing a Recommendation that is likely to affect the 
market price of a security—does not give rise to a right for it to control who breaks that news and 
how.”3  
 
The decision could have broad implications for financial firms, traditional media companies, and news 

aggregators, many of whom filed amici briefs on appeal.4 Though the Second Circuit did not address the viability 
of the “hot news” misappropriation tort, its analysis suggests it exists, but in a circumscribed form. 
 
I. Facts and Procedural History 
 

The plaintiffs-appellees in Barclays Capital were three major financial institutions—Barclays Capital 
Inc.; Merrill Lynch, Pierce, Fenner & Smith Inc.; and Morgan Stanley & Co. Inc. —which, among other services, 
provided research and recommendations about publicly traded companies and their securities to the public 
(“Recommendations”).5 The Recommendations usually provided advice on purchasing, holding, or selling 
securities.6 The Recommendations were distributed each morning before the markets opened to clients and 
prospective clients in the hope that the recipients would execute a trade through the firm, earning the firm a 
commission.7  

                                                 
1 Barclays Capital Inc. v. theflyonthewall.com, Inc., No. 10-1372-cv, slip op. (2d Cir. June 20, 2011), available at 

http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/3f6fcc52-6049-4ab7-8314-3ac30e9b85a7/3/doc/10-
1372_both.pdf#xml=http://www.ca2.uscourts.gov/decisions/isysquery/3f6fcc52-6049-4ab7-8314-
3ac30e9b85a7/3/hilite/.  

2 Id. at 71. 
3 Id.  
4 Amici included, for the plaintiff, the Securities Industry and the Financial Markets Association, Reed Elsevier, and The 

Investorside Research Association; and for the defendant, Google and Twitter, and StreetAccount. A group of media 
companies including the Associated Press, Scripps, Gannett, McClatchy, The New York Times Company, Time, and 
the Washington Post filed a brief supporting neither party but arguing that the “hot news” doctrine is an important 
protection for the press and should not be limited. Dow Jones also filed a brief in support of neither party, arguing that 
the doctrine should be limited to instances of free-riding and systematic misappropriation. The Media Law Project, 
Electronic Frontier Foundation, and Public Citizen filed a brief not supporting either party, arguing that First 
Amendment jurisprudence must guide application of the doctrine, and that the doctrine must not be allowed to impede 
the growth of online communication. Id. at 2–3. 

5 Id. at 9–10. 
6 Id. at 5. 
7 Id. at 11–12. 

June 24, 2011 



 

 2
80 Pine Street |  NY, NY |  10005-1702 |  Phone: 212.701.3000 |  Fax: 212.269. 5420 |  Cahill.com 

 
The defendant-appellant, theflyonthewall.com, Inc. (“Fly”), is a news aggregator that distributes news 

electronically to subscribers.8 The defendant had gained access in recent years to the Recommendations before 
they had been made available to the public.9 It distributed them to its subscribers through an online news feed, 
which was updated between 5 a.m. and 7 p.m.10 Fly said that until 2005, it got Recommendations from employees 
of recommending firms.11 It maintained that it now gets Recommendations through a combination of other news 
outlets, chat rooms, IMs, and conversations with traders, money managers, and others.12 
 

The plaintiffs argued that defendant’s unauthorized distribution of their Recommendations would destroy 
their business model, as recipients would have less incentive to come to the recommending firms for trades.13 The 
plaintiffs filed suit against Fly in 2006 in the Southern District of New York for federal copyright infringement 
and “hot news” misappropriation under New York state tort law.14 Fly effectively conceded liability on the 
copyright claim, which focused on direct quotation of the reports, and the district court entered an injunction that 
restrained Fly from further infringing any copyrighted portion of the firms’ reports (but not the fact of the firms’ 
making the Recommendations).15 That injunction was not appealed. 
 

The district court also ruled in favor of the plaintiffs on the “hot news” misappropriation claim. It entered 
an injunction that barred Fly from reporting on the plaintiffs’ Recommendations for half an hour after the market 
opens, if the report containing the Recommendation was released before 9:30 a.m., or two hours after release, if 
the report was released after 9:30 a.m.16  
 
II. The ‘Hot News’ Misappropriation Tort 
 

The “hot news” misappropriation tort at the heart of the case was first articulated in the 1918 Supreme 
Court case International News Service v. Associated Press.17 In that case, the AP accused INS of taking the news 
AP had gathered and selling it to AP’s customers.18 In ruling for the AP as a matter of federal common law, the 
Court noted that the “hot news” tort amounted to “taking material that has been acquired by complainant as the 
result of organization and the expenditure of labor, skill, and money, and which is salable by complainant for 
money, and . . . appropriating it and selling it as [the defendant’s] own.”19 Though INS is no longer good law since 

                                                 
8 Id. at 13. The Second Circuit defines a news aggregator as “a website that collects headlines and snippets of news 

stories from other websites. Examples include Google News and the Huffington Post.” Id.  
9 Id. at 6. 
10 Id. at 15. 
11 Id.at 16. 
12 Id.  
13 Id. at 12–13. 
14 Id. at 21. Other news companies, such as Bloomberg, Dow Jones, and Thomson Reuters, also publish the 

Recommendations without permission, but the plaintiffs focused on Fly. Id. at 20. 
15 Id. at 23. 
16 Id. at 29. 
17 248 U.S. 215 (1918). 
18 Id. at 231. 
19 Id. at 239. 

2



 

 3
80 Pine Street |  NY, NY |  10005-1702 |  Phone: 212.701.3000 |  Fax: 212.269. 5420 |  Cahill.com 

federal common law disappeared with the Erie decision20, an earlier Second Circuit panel noted that the 
legislative history of the 1976 Copyright Act amendments implies that a “hot news” claim survives preemption.21 
 

Under the Copyright Act, 17 U.S.C. § 301, a state-law claim is preempted “(i) if it seeks to vindicate 
‘legal or equitable rights that are equivalent’ to one of the bundle of exclusive rights already protected by 
copyright law under 17 U.S.C. § 106—the ‘general scope requirement’; and (ii) if the work in question is of the 
type of works protected by the Copyright Act under 17 U.S.C. §§ 102 and 103—the ‘subject matter 
requirement.’”22  
 

Claims that meet the statutory two-part test may still survive preemption. A Second Circuit panel in 1997 
laid out the “extra element” test under which “hot news” misappropriation claims may survive preemption in 
National Basketball Association v. Motorola:  

 
(i) a plaintiff generates or gathers information at a cost;  
 
(ii) the information is time-sensitive;  
 
(iii) a defendant’s use of the information constitutes free-riding on the plaintiff’s efforts;  
 
(iv) the defendant is in direct competition with a product or service offered by the plaintiffs; and  
 
(v) the ability of other parties to free-ride on the efforts of the plaintiff or others would so reduce 
the incentive to produce the product or service that its existence or quality would be substantially 
threatened.23 

 
III. The Second Circuit’s Decision 
 

The Second Circuit’s decision in Barclays Capital hinged on its interpretation of NBA and the “free-rider” 
requirement in connection with the “hot news” tort. At the outset, it refused to consider the viability of the “hot 
news” misappropriation tort itself, as amici Google and Twitter had urged.24 It noted that because of its 
preemption holding it did not have to reach the issue, but were it called on to consider the continued viability of 
the tort under New York law, “perhaps we would certify that issue to the New York Court of Appeals.”25  
 

The court then proceeded with the NBA and copyright preemption analysis. It concluded that the claim 
met the statutory two-part test for preemption because the subject matter was the type covered by the statute, i.e. 
“original works of authorship fixed in a[] tangible medium of expression,” and the Recommendations fulfilled the 
“general scope” requirement. 
 

                                                 
20 Erie Railroad Co. v. Tompkins, 304 U.S. 64 (1938). 
21 National Basketball Association v. Motorola, Inc., 105 F.3d 841, 845 (2d Cir. 1997) (“NBA”). 
22 Barclays Capital at 36–37. 
23 NBA at 845 (2d Cir. 1997). 
24 Barclays Capital at 32. 
25 Id. at 33. 

3



 

 4
80 Pine Street |  NY, NY |  10005-1702 |  Phone: 212.701.3000 |  Fax: 212.269. 5420 |  Cahill.com 

The Second Circuit differed from the Southern District of New York in applying the NBA “extra element” 
test. The panel rejected the test altogether, noting that the NBA panel put forth two differently stated five-part 
tests, as well as a three-part test.26 It determined that the tests were dicta and thus not binding on subsequent 
courts:27 “In our view, the several NBA statements were sophisticated observations in aid of the Court’s analysis 
of the difficult preemption issues presented to it.”28 
 

Although the court rejected NBA’s five-factor test, it went on to analyze whether Fly could be considered 
a free-rider, since that factor was dispositive in NBA.29 In finding that Fly was not a free-rider, it drew a key 
distinction between those who make the news and those who break it: “The Firms are making the news; Fly, 
despite the Firms’ understandable desire to protect their business model, is breaking it.”30 It observed that Fly was 
“collecting, collating and disseminating factual information—the facts that Firms and others in the securities 
business have made recommendations with respect to the value of and the wisdom of purchasing or selling 
securities—and attributing the information to its source.”31 In drawing the critical distinction between the 
gathering of facts and the creation of news, the court quoted INS: “[T]he news element—the information 
respecting current events contained in the literary production—is not the creation of the writer, but is a report of 
matters that ordinarily are publici juris; it is the history of the day.”32 Rather than seeking to protect the product of 
news gathering efforts, “the Firms seek only to protect their Recommendations, something they create using their 
expertise and experience rather than acquire through efforts akin to reporting.”33 Moreover, unlike in INS, Fly did 
not try to pass the Recommendations off as its own; it attributed them to the firms.34 Fly’s own recommendations 
would have no value; rather, it was the fact that the firms were making the recommendations that mattered.35  
 

Finally, the court analyzed the potential profit flow. INS referred to the tort as “amount[ing] to an 
unauthorized interference with the normal operation of complainant’s legitimate business precisely at the point 
where the profit is to be reaped, in order to divert a material portion of the profit from those who have earned it to 
those who have not.”36 In distinguishing Fly’s actions, the court noted that the profit was diverted to brokers, not 
Fly, and that, in any case, the Firms’ clients were never under any obligation to execute trades with them upon 

                                                 
26 Id. at 54. 
27 Id. at 53. 
28 Id. at 56–57. 
29 Id. at 60. 
30 Id.  
31 Id.  
32 Id. at 60–61 (quoting INS, 248 U.S. at 234).  
33 Id. at 62. 
34 Id. Judge Sack’s description of the tort in INS is analogous to the “reverse passing off” trademark infringement 

prohibited by § 43(a) of the Lanham Act, 15 U.S.C. § 1125(a). The Act prohibits both selling the good or service of 
one’s own creation under the name or mark of another (“passing off”) and selling another’s good or service under one’s 
own name or mark (“reverse passing off”). Waldman Publishing Corp. v. Landoll, Inc., 43 F.3d 775, 780 (2d Cir. 1994). 
INS essentially passed off AP’s work as its own. Fly, on the other hand, did not claim the Recommendations as its own. 

35 It noted that a report of the endorsement of a political candidate by The New York Times cast the Times as a news 
maker. Barclays Capital at 64 n.38. 

36 INS, 248 U.S. at 240. 

4



 

 5
80 Pine Street |  NY, NY |  10005-1702 |  Phone: 212.701.3000 |  Fax: 212.269. 5420 |  Cahill.com 

receipt of Recommendations.37 In other words, the profit was not diverted at the point where the Firms would 
collect, nor was it diverted to the alleged misappropriator. 
 

Judge Raggi concurred, noting that she did not reject NBA’s five-part test in reaching a verdict in favor of 
Fly.38 Instead, she applied the test and concluded that the firms failed to establish “direct competition.”39  
 
IV. Significance of the Decision 
 

The status of the “hot news” misappropriation tort may be uncertain. The fact that the Second Circuit 
refused to consider the viability of the tort itself means that it survives, in New York at least, until a New York 
state court considers it. The Second Circuit’s analysis appears to limit the availability of the tort, however, and 
perhaps call into question whether it should survive preemption at all, even assuming that the New York courts 
affirm its continued existence. 
 

The distinction between “makers” and “breakers” of news may prove pivotal in future “hot news” claims. 
Both traditional media companies and news aggregators may claim something of a victory from the distinction. 
Aggregators won a narrowing of the “hot news” misappropriation tort. Yet the tort apparently still survives in its 
traditional form, applying to situations in which one outlet takes the reporting of another and repackages it as its 
own for distribution,40 a desirable outcome for traditional media companies who seek to protect their investment 
in reporting. 
 

The court was careful to note that financial firms may still resort to self-help to attempt to protect their 
Recommendations, including through contract.41  Protective measures that the plaintiffs had employed include 
working with third-party vendors to limit access to clients; employing internal security programs to detect security 
breaches; investigating employees, including a review of cell phones, for leaks; internalizing email subscription 
systems; identifying and blacklisting websites that seek to post content links; and creating unique signature URLs 
when links to research are sent to clients so that clients’ usage can be monitored and tracked.42 

 
*  * * 

 
If you have any questions about the issues addressed in this memorandum or if you would like a copy of 

any of the materials mentioned, please do not hesitate to call or email Charles A. Gilman at 212.701.3403 or 
cgilman@cahill.com; Dean Ringel at 212.701.3521 or dringel@cahill.com; John Schuster at 212.701.3323 or 
jschuster@cahill.com; or Jon Mark at 212.701.3100 or jmark@cahill.com.   

                                                 
37 Barclays Capital at 65. 
38 Id  at 1 (concurring opinion) (Raggi, J., concurring). 
39 Id. 
40 In fact, the court noted that Fly had brought a “hot news” misappropriation suit against a competitor, tradethenews.com. 

Barclays Capital at 68 fn.39. Although the court emphasized that the suit had no bearing on the case before it, it noted 
that “Fly could raise a creditable argument that its lawsuit based on the copying of facts from its service by a similar, 
competing service is closer to the hypothetically valid ‘hot news’ causes of action referred to in NBA . . . than is the 
Firms’ claim against Fly.” Id. 

41 “The contractual terms the Firms impose on their clients are presumably enforceable irrespective of the viability of a 
‘hot news’ cause of action.” Id. at 19 fn.12.  

42 Id. at 18. 

This memorandum is for general information purposes only and is not intended to advertise our services, solicit clients or represent our legal advice. 

5


